V letech 1900-1910 v Ústí několikrát vzlétl balón. Jména vzduchoplavců
nejsou dnes známa, dochovala se dokumentární fotografie startu
balónu a především letecké snímky středu města z ptačí perspektivy.
Počátky letectví v Ústí jsou provázeny neúspěchy a dokonce tragickými
událostmi.
Ústecký létající švec
V ulici U jeptišek č. 33 poblíž arciděkanského kostela (dům zanikl
při bombardování města) žil a provozoval svou živnost na počátku
století švec Konrad Puschner. Ačkoli jeho majetkové poměry nebyly
příliš utěšené a ševcování mu stěží stačilo zajistit obživu, neustále
sledoval všechny objevy a úspěchy v oblasti letectví. V roce 1908
se rozhodl sestrojit vlastní létací stroj pracující na principu
ptačího letu, což v té době byl už značně překonaný názor. V malé
dílničce na dvoře domu, v němž bydlel, po nocích a volných chvílích
zhotovoval stroj, jímž chtěl pokořit vzduch. Koncem září byl již
stroj hotov a Puschner se rozhodl na sv. Václava uskutečnit prvé
lety na Mariánské skále. Dvaačtyřicetiletý adept letectví toho
dne za četné asistence místních kluků a senzacechtivého obecenstva
vynesl svůj stroj v podobě draka se dvěma mávacími křídly na Mariánskou
skálu. Puschnerův létací stroj byla železná konstrukce potažená
lněným plátnem. Na poli poblíž zaniklé kaple se Puschner připoutal
pevně ke stroji a za velkého halasu diváků se rozeběhl prudce
po poli. Přitom zuřivě mával křídly. Stroj se kupodivu vznesl,
krátce plachtil, ale hned při poryvu větru dopadl tvrdě na zem.
Puschner své pokusy ještě několikrát opakoval, ale jak tehdejší
noviny uvádějí, si nebohý vynálezce po několika krátkých skocích
natloukl nos. Puschner proto čekal na bezvětří. Učinil ještě jeden
rozběh doprovázený zakrátko pádem na zem, při němž vítr a křoví
létací stroj vážně poškodily, takže Puschner svých pokusů zanechal.
Neúspěch svého leteckého pokusu Puschner zdůvodňoval svou chudobou,
jeho přístroj vážil 15 kg díky železné kostře a vynálezce neměl
prostředky na zakoupení hliníkových trubek, kterými by snížil
váhu svého stroje na 7 kg. Neúspěšný vynálezce se rozhodl ve svých
pokusech pokračovat, o nich však nemáme dochovány žádné zprávy.
Neštěstí při první letecké produkci v Ústí nad Labem
Stejně jako vzlety balónů lákaly lety motorových letadel ve svých
počátcích obrovské davy zvědavců. První piloti se snažili kompenzovat
vysoké provozní náklady leteckého provozu (před první světovou
válkou stálo letadlo 8-45 tisíc rakouských korun) pořádáním veřejných
leteckých produkcí, při nichž vedle předvádění různých akrobatických
dovedností byli bráni nahoru první senzacechtiví movití pasažéři.
V našich zemích se o rozvoj letectví před 1. světovou válkou mimo
Evžena Čiháka a ing. Jana Kašpara a jiných zasloužil také trutnovský
občan německé národnosti Igo Etrich. Etrichův otec Hynek zakoupil
z pozůstalosti slavného průkopníka plachtění Lilienthala malý
kluzák, s nímž podnikal menší zkušební vzlety. Igo Etrich studoval
letectví a nejprve sestrojil několik kluzáků (jeden z nich je
vystaven v Národním technickém muzeu v Praze). V roce 1908 se
Etrich pokusil postavit motorové letadlo. První pokus byl neúspěšný
pro použití slabého motoru Antoinette a špatné vrtule. V roce
1909 zkonstruoval nové letadlo, v němž užil motoru Daimler o výkonu
40 k. Letadlo bylo mimořádně úspěšné. V roce 1910 získalo v mezinárodní
soutěži vítězství za dosaženou výšku a trvání letu. Etrich nazval
letadlo TAUBE (holubice). Křídla letadla se podobala křídlům holuba.
Německá firma Rumpler-Werke zakoupila od Etricha licenci na sériovou
výrobu letadla a brzy bylo letadlo zavedeno do armády. Na počátku
1. světové války se Etrichovo letadlo stalo držitelem všech německých
rekordů.

Právě toto letadlo bylo aktérem tragédie, která doprovázela první
ústeckou leteckou produkci. V průběhu léta 1912 se v ústeckých
novinách objevují výrazné inzeráty o pořádání ukázkových a vyhlídkových
letů s pasažéry. Lety se měly původně konat 15. září, pak byly
však přeloženy na sobotu 28. a neděli 29. září. Veřejnou leteckou produkci v Ústí pořádal
jeden z nejstarších vojenských rakouských pilotů, Karl Illner,
držitel rekordu přeletu Rakouska na trati Vídeň-Horn a zpět a
četných cen v soutěžích. Pro leteckou produkci byla vyhlédnuta
vhodná louka v prostoru dnešního sídliště Na skřivánku. Letecká
komise vytyčila letovou plochu a vyznačila místa pro diváky. V
rohu plochy byl postaven plátěný stan, v němž dva mechanici smontovali
dovezené letadlo. V sobotu 28. září již od ranních hodin obléhaly
stan hloučky zvědavců. Po obědě počet návštěvníků produkce dosáhl
několika tisíc. O pořádek se starala ústecká městská policie,
hasičstvo a četníci. Produkci z dálky přihlíželi i četní neplatící
diváci, zejména ze sousední Mariánské skály, ale také dokonce
až z Větruše. Bylo jasné počasí, slabý vítr, který vál dopoledne,
se uklidnil. Diváci si se zájmem prohlíželi ladné tvary Etrichovy
dvousedadlové holubice. Napětí diváků vzrůstalo.
Pilot Illner v kožené letecké kombinéze několikrát prošel letovou
plochu. Konečně krátce po tři čtvrtě na čtyři byl spuštěn motor
letadla. Asi po minutě chodu však náhle zhasnul, což se opakovalo
ještě několikrát. Mezi diváky se šířily názory, že motor špatně
funguje. Daimlerův motor o výkonu 90 k bylo však nutno předem
rozehřát. Po čtvrté hodině byly doplněny nádrže benzinem a o půl
páté motor znovu nastartován. Po opakovaném startováni se motor
konečně rozběhl na plné obrátky, vítr od vrtule ohýbal trávu.
Diváci se rozestoupili, letadlo přidržovali mechanici a hasiči.
Zakrátko byl trumpetou vydán signál a odstraněny špalky brzdící
kola letadla. Illner však ještě chvíli zkoušel otáčky motoru a
v 16.44 dává rukou znamení a stroj se rozjel východním směrem
po poli. Asi po 100 metrech se letadlo odlepilo od země a vzneslo
do dvacetimetrové výše. Illner provedl elegantní otáčku doprava
a letěl směrem na diváky, poté se znovu obrátil a letěl směrem
na Stříbrníky. Asi po minutě a půl letu začal stroj ztrácet stabilitu
a Illner se rozhodl nouzově přistát. Klesal k zemi a ve zlomku
vteřiny před sebou zahlédl dvě prchající postavy. Nehodě však
již nemohl zabránit. Zakrátko vzrušený dav oblehl Illnerovo mírně
poškozené letadlo s několika přetrženými dráty, pod nimž leželi
bez hnutí muž a žena.
Záhy bylo zjištěno, že se jedná o třiašedesátiletého starostu
obce Stříbrníky Franze Rehna a jeho šestapadesátiletou manželku
Marii. Oba byli na hlavě smrtelně zraněni vrtulí letadla. Žena
byla mrtvá na místě, starosta zemřel i přes lékařskou péči asi
za hodinu. Při vyšetřování nehody bylo zjištěno, že starosta nechtěl
ani po několikerém vyzvání pořadatelů opustit svou louku s jetelinou.
Pořadatelé Rehnovi nabízeli místo zdarma mezi diváky, ten však
argumentoval tím, že nemá límeček a není tedy vhodně oblečen.
Pilot Illner se nervově zhroutil, byla to první nehoda, která
se mu při létání přihodila. Nikdo z diváků však nehodu nedával
Illnerovi za vinu. Nejednalo se o náhlé selhání motoru, podle
všeho se Illnerovo letadlo dostalo do vzdušné díry, které se nad
městem vyskytují, a to porušilo stabilitu letadla. Další den v
neděli obklopil letadlo střežené policií ještě větší shluk zvědavců,
letecká produkce se však již nekonala. Oběti prvého leteckého
neštěstí v Ústí byly pohřbeny v úterý 1. října 1912.