Přílohy 

Plán evakuace obyvatelstva města Ústí nad Labem ohroženého záplavami

Úvod  Předchozí  Další   Tisk této stránky

Vysvětlení pojmů

Evakuace obyvatelstva - je organizované přemístění osob z prostorů ohrožených povodní do nových míst ubytování. Příprava a řízení EVA přísluší povodňové komisi města, popř. krizovému štábu na území města.

Samovolná EVA - je neřízené přemístění osob, při kterém část občanů po vyhlášení EVA opustí ohrožené prostory vlastními dopravními prostředky nebo pěšky.

Řízená EVA - je přemístění osob, při kterém je proces evakuace řízen představiteli odpovědnými za evakuaci – zajištění dopravy.

Lokální EVA - je přemístění obyvatelstva z malého počtu obytných budov, administrativně správních budov, technologických provozů nebo dalších objektů.

Územní EVA - je evakuace obyvatelstva z části nebo celého územního celku.

Krátkodobá EVA - pro obyvatele se nezajišťuje náhradní ubytování a nerealizuje se opatření k zajištění nouzového přežití obyvatelstva.

Dlouhodobá EVA - ohrožení vyžaduje dlouhodobý, více než 48 hod. pobyt mimo domov – nutnost zabezpečit náhradní ubytování a v potřebném rozsahu organizovat opatření k zajištění nouzového přežití.

Evakuační zóna - je prostor, ze kterého je nutné provést evakuaci obyvatelstva. Je to území, na kterém se provádějí nezbytné záchranné práce při vzniku MU s prvořadým cílem ochrany zdraví a životů osob.

Uzávěra - je označené místo, sloužící pro zabránění vstupu nepovolaných osob do evakuační zóny. Uzávěry ohraničují ohrožený prostor určený k evakuaci.

Místo shromažďování - je místo soustředění evakuovaných osob uvnitř nebo vně evakuační zóny, odkud je zajištěno přemístění evakuovaných osob mimo ohrožený prostor do evakuačních středisek.

Evakuační středisko -je místo mimo evakuační zónu, kde jsou shromažďovány evakuované osoby.

Místo nouzového ubytování - je zařízení, určené k přechodnému náhradnímu ubytování.

Evakuační zavazadlo - je osobní zavazadlo evakuované osoby. Doporučená váha zavazadla by neměla překročit 25kg (u dětí 10 kg), při evakuaci vlastním dopravním prostředkem není váha zavazadla omezena.

1. Způsob varování a informování obyvatelstva

Varování a informování obyvatelstva se provádí:

prostřednictvím varovného a informačního systému obyvatelstva (VISO)
pomocí mobilních rozhlasových zařízení MP (pouze v místech, kde není pokrytí systémem VISO)
rozesíláním SMS zprávy pomocí služby SMS Connect o aktuální situaci na mobilní telefony občanů, kteří mají zpracovaný povodňový plán
prostřednictvím místních rozhlasových stanic a místního tisku
informační tel. linka MmÚ 475 271 100, webové stránky ČHMÚ (www.chmi.cz), Povodí Labe, s.p. (www.pla.cz) a Povodí Ohře, s.p. (www.poh.cz), dále informace v teletextu ČT1 na str. 182 a 183, TV Nova str. 193

2. Evakuace při povodních

V případě postupující povodně na řece Labi, Bílině a Ždírnickém potoku se počítá s dlouhodobou evakuací z území ohroženého povodněmi. V příloze č.1 jsou uvedeny předpokládané počty evakuovaných osob.

Evakuaci z území ohroženého povodní, její rozsah a opatření vyhlašuje a řídí primátor města - předseda PK, dle Povodňového plánu města Ústí nad Labem, evakuaci zajišťuje "Pracovní skupina pro evakuaci a sociální služby" a MP.

Povodňová komise města Ústí nad Labem přijímá rozhodnutí především v těchto oblastech:

1) vyhlášení evakuace a způsob vyrozumění občanů

2) určení rozsahu evakuace

3) rozsah spolupráce při odborném zabezpečování evakuace

4) stanovení

evakuace prostorů
evakuačních tras
míst ubytování

5) zabezpečení ekonomické a zásobovací části evakuace

6) vyhodnocování evakuace a shromažďování podkladů za účelem odvolání stavu ohrožení a ukončení evakuace

Nařízení o vyhlášení evakuace” se vyhlašuje:

prostřednictvím hromadných informačních prostředků a pomocí systému VISO
vyvěšením na úřední desce MmÚ a příslušného ÚMO

3. Doporučení pro evakuované obyvatelstvo

Zásady pro opuštění bytu v případě evakuace:

uhaste otevřený oheň v topidlech
uzavřete přívod vody a plynu
vypněte elektrický proud
nezapomeňte dětem vložit do kapsy oděvu cedulku se jménem a adresou
vezměte evakuační zavazadlo
uzamkněte byt a dostavte se na určené místo
zachovejte klid

Obsah evakuačního zavazadla:

základní trvanlivé potraviny (konzervy, zabalený chléb atd.) na tři dny
pitná voda
léky
osobní doklady, peníze, pojistné smlouvy a jiná cenná dokumentace
jídelní miska, příbor, láhev na vodu, nůž, šití apod.
toaletní a hygienické potřeby
kniha, hračka pro děti
náhradní prádlo, obuv, pláštěnka
přenosné rádio s rezervními bateriemi, svítilna
spací pytel nebo přikrývka

4. Zabezpečení evakuace

Postup při evakuaci:

stanovení evakuačních prostor a pořadí jejich evakuace
vymezení evakuačních tras (příloha č.3), stanovení potřeby a zajištění dopravních prostředků
zabezpečení činnosti evakuačních středisek, stanovení míst nouzového ubytování a stravování a vytvoření podmínek pro ubytování evakuovaných osob
zpracování podkladů pro informování obyvatelstva
zajištění provedení uzávěr a regulace pohybu obyvatelstva, zajištění propustnosti evakuačních tras
označení míst shromažďování (příloha č.2), stanovení postupu při evakuaci, kontrola opuštěných obydlí, zajištění ostrahy evakuovaného území
provedení prvotní evidence evakuovaných osob, přerozdělování evakuovaných osob, zajištění hromadné přepravy
příjem a evidence evakuovaných osob a jejich přerozdělení do míst nouzového ubytování
zajištění nouzového ubytování a stravování evakuovaných osob
stálé informování evakuovaných osob i široké veřejnosti a příprava psychické odolnosti osob na evakuaci a dlouhodobý pobyt v náhradním ubytovacím zařízení.

Odborné zabezpečení evakuace:

pořádkové zabezpečení evakuace zajišťují Městská policie a Policie ČR
dopravní zabezpečení zajišťuje Dopravní podnik ÚL a dopravní podnik Ústeckého kraje, a.s.
zdravotnické zabezpečení evakuace je zajišťováno sítí zdravotnických zařízení, zahrnuje zejména předlékařskou zdravotnickou pomoc, převoz do zdravotnických zařízení a hygienicko-epidemiologická opatření
zabezpečování ubytování, zásobování a distribuce zásob zajišťuje MmÚ na základě uzavřených smluv nebo na základě mimořádných pravomocí
informační zabezpečení evakuace zajišťuje MmÚ a zahrnuje zejména varování obyvatelstva, vydání pokynů pro chování obyvatelstva a následné poskytování veřejných informací.

Rozdělení odpovědnosti za provedení evakuace obyvatelstva

Složka – orgán

oblast EVA

zodpovídá

MmÚ

Organizační zabezpečení EVA

plánování EVA opatření
koordinace úkolů k EVA mezi ÚMO a složkami zabezpečujícími EVA
vyhlášení stavu nebezpečí a EVA
řízení a sledování průběhu EVA

primátor města - předseda PK a PKO ÚL a vedoucí prac. skupiny pro evakuaci a soc. služby

MmÚ
ÚMO

Zabezpečení úkolů EVA ve městě

vyhodnocení ohrožených oblastí
zpracování dokumentace EVA, její průběžné
upřesňování
seznámení ohrožených občanů s plánovanou EVA 
vyhlášení EVA (za stavu nebezpečí), její řízení, požadavky na EVA sociálních zařízení, ústavů, domovů důchodců, domů s pečovatelskou službou, imobilních občanů apod.

primátor města - předseda PK a PKO ÚL a vedoucí prac. skupiny

pro evakuaci a soc. služby

součinnost:

starosta MO
Městská policie
HZS, SDH, ČČK
složky zabezpečující EVA

HZS - v průběhu evakuace

Pomoc při EVA imobilních občanů, ústavů a zařízení podle požadavků obcí, technická pomoc při vyhlašování EVA

HZS ÚK - člen PKO ÚL

součinnost s SDH

Policie ČR

Pomoc při vyhlášení EVA, vnější a vnitřní uzávěry, hlídková služba, regulace EVA přepravy a zajištění evakuačních tras

Policie ČR - člen PK a PKO ÚL

součinnost:

Městská policie

DP ÚL

DP ÚK, a.s.

Přeprava EVA osob dle harmonogramu, pokynů a PK a PKO ÚL

člen PK a PKO ÚL a

vedoucí prac. skupiny pro řízení dopravy, nasazení sil a prostředků,

součinnost s místními přepravci,

Policií ČR a MP

5. Přehled míst ubytování a stravování

Ubytování je řešeno po provedení evakuace jako nouzová varianta především ve školských zařízeních, která jsou nejblíže EVA prostor a v prvopočátku umožní EVA osobám odpočinek, nejnutnější stravování a vykonání základních hygienických potřeb

V případě, že dojde ke zničení obydlí v EVA prostorách, provede se postupně ubytování a zabezpečení EVA osob ve správním obvodu obce s rozšířenou působností.

O průběhu EVA se vedou záznamy dle formulářů v přílohách.

6. Zvláštní povodeň (nebezpečí záplavové vlny)

„Zvláštní povodeň” vzniká poruchou na vodním díle, která může vést až k jeho havárii, včetně protržení hráze vodního díla, a může vést ke vzniku povodňové až krizové situace na území pod vodním dílem.

Varování, vyrozumění a informování obyvatelstva

při akutním nebezpečí záplavové vlny elektronickými sirénami
– signálem VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA - 140 sec. trvajícím kolísavým tónem, který může být spuštěn 3 x za sebou v tříminutových intervalech a doplněným verbální informací ”NEBEZPEČÍ ZÁTOPOVÉ VLNY” spouštěnými ze zadávacího pracoviště na OPIS IZS. Po signálu následuje lokální doplňková informace o vyhlášení nebezpečí, nařízení okamžitého opuštění prostor podél řeky Labe.

Evakuace obyvatelstva

Ohrožené obyvatelstvo se přemístí vlastními silami do míst, která povodňová vlna nezasáhne. V případě zničení objektů k bydlení, MmÚ zajistí pro postižené obyvatelstvo náhradní nouzové ubytování.

 

 

Soubor: p2-evakuacni_plan.htm