Zastupitelé schválili tři obecně závazné vyhlášky
Zastupitelstvo města Ústí nad Labem vydalo na svém zasedání dne 2. 12. 2024 tři nové obecně závazné vyhlášky, a to vyhlášku o místním poplatku ze psů, vyhlášku o obecním systému odpadového hospodářství a vyhlášku o zákazu požívání alkoholických nápojů na veřejných prostranstvích. Tyto vyhlášky ruší a nahrazují starší vyhlášky upravující dané oblasti. Nové vyhlášky nepřinášejí žádné významné novinky ani změny, nýbrž reflektují zkušenosti a postřehy z praxe a zapracovávají podněty jak úředníků, tak především občanů města, jichž se vyhlášky a místní poplatky dotýkají. Vydáním těchto vyhlášek se tak město snaží reagovat na aktuální potřeby a přání svých obyvatel a zároveň zajistit efektivnější správu místních poplatků.
První nově vydanou obecně závaznou vyhláškou je vyhláška o místním poplatku ze psů. Nová vyhláška nezvyšuje místní poplatek ze psů ani nepřináší žádné převratné změny pro poplatníky, cílem změn, které vyhláška zavádí, bylo vyhovět shodným podnětům občanů a úředníků. Ve vyhlášce o místním poplatku ze psů je definováno několik skupin poplatníků, kteří jsou od poplatku osvobozeni. Tyto skupiny jsou buď stanoveny přímo zákonem, nebo rozhodnutím města. Všechna osvobození nastavená městem mají vždy etický či sociální rozměr s cílem podpořit určitou činnost nebo poplatníky, kteří jsou sociálně znevýhodněnou skupinou. S nárokem na osvobození však přichází i zákonná povinnost o osvobození požádat, a to v určené lhůtě. Pokud tato lhůta není dodržena, nárok na osvobození pro příslušný kalendářní rok zaniká. V předcházející vyhlášce vedení města rozhodlo o tom, že lhůtu z 15 dnů, stanovených zákonem, zdvojnásobí na 30 dnů. Praxe ale ukázala, že i tato prodloužená lhůta je nedostatečná a mnoho poplatníků, kteří měli nárok na osvobození, nestihli svůj nárok včas ohlásit, od poplatku tak osvobozeni nebyli a byli povinni poplatek v příslušné výši uhradit. S ohledem na výše uvedené se zastupitelé rozhodli lhůtu pro ohlášení nároku na osvobození od místního poplatku ze psů v této nové obecně závazné vyhlášce prodloužit až do konce příslušného kalendářního roku, ve kterém nárok na osvobození vznikl. Aby byl zajištěn dostatek času pro podání ohlášení i pro poplatníky, kterým vznikne nárok na osvobození v období od 1. 11. do 31. 12. příslušného kalendářního roku, je stanoveno, že lhůta pro ohlášení nároku na osvobození skončí až na konci druhého kalendářního měsíce, který následuje po kalendářním měsíci, ve kterém skutečnost zakládající nárok na osvobození nastala. Pokud by tak např. poplatníkovi nárok na osvobození od poplatku vznikl v prosinci příslušného kalendářního roku, lhůta pro ohlášení tohoto nároku skončí až posledního února roku následujícího. Změna lhůty pro podání ohlášení nároku na osvobození je pozitivní pro všechny poplatníky s tímto nárokem, nejvíce z této změny však budou, dle našeho názoru, těžit ti, kteří ji nejvíce potřebují, a to senioři nad 70 let věku, jejichž možnosti podat ohlášení jsou často spjaty s aktuálním zdravotním stavem ale i jinými okolnostmi, jako je dochozí vzdálenost na úřad či nepříznivé počasí jako náledí v zimě nebo velká horka v letních měsících. Zároveň je tato skupina poplatníků skupinou s nejmenším procentem aktivního využívání elektronických možností pro podání ohlášení.
Druhou nově vydanou obecně závaznou vyhláškou je vyhláška o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství. Občané se nemusí bát zvýšení místního poplatku. Nejvýraznější změnou, která se dotkne všech poplatníků, je nově upravená lhůta splatnosti. Od 1. 1. 2025 bude mít místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství pouze jednu splatnost, jejíž termín byl stanoven na 30. 4. daného kalendářního roku. Důvodem této změny je odstranění nadbytečné administrativní zátěže a zefektivnění výběru poplatku a snížení nákladů s tím spojených.
Další změnou je rozšíření skupiny osob osvobozených od poplatku. Nově jsou od poplatku za obecní systém odpadového hospodářství osvobozeni ti poplatníci, jimž vznikla poplatková povinnost z důvodu přihlášení v Ústí nad Labem, kterým byl přiznán III. nebo IV. stupeň závislosti podle zákona o sociálních službách. Cílem této úpravy je snaha ulevit té skupině poplatníků, kteří jsou kvůli svému zdravotnímu stavu ve znevýhodněném postavení.
Stejně jako u obecně závazné vyhlášky o místním poplatku ze psů došlo i v této vyhlášce k prodloužení lhůty pro ohlášení nároku na osvobození. I v této vyhlášce je nově nastavena lhůta pro ohlášení nároku na osvobození až do konce příslušného kalendářního roku, ve kterém nárok na osvobození vznikl, a i v případě této vyhlášky platí, že vznikne-li poplatníkovi nárok na osvobození od poplatku v období od 1. 11. do 31. 12. příslušného kalendářního roku, skončí lhůta pro ohlášení nároku na konci druhého kalendářního měsíce, který následuje po kalendářním měsíci, ve kterém skutečnost zakládající nárok na osvobození nastala.
Třetí nově vydanou obecně závaznou vyhláškou je vyhláška o zákazu požívání alkoholických nápojů na vymezených veřejných prostranstvích. Tato vyhláška prošla změnou pouze v přílohách, které vymezují a specifikují oblasti, na kterých zákaz požívání alkoholických nápojů platí. Vyhláška byla vydána zejména na základě podnětu úřadu městského obvodu Ústí nad Labem - Severní Terasa, který požádal o rozšíření souboru vymezených veřejných prostranství, na kterých je zakázáno požívání alkoholu. Toto rozšíření lze rozdělit do dvou základních skupin. Jde především o parky a prostory s veřejnou zelení jako je park U Kunešů, prostranství mezi ulicemi Stříbrnická a Kočkovská a park Stříbrníky. Druhou skupinou nově vymezených míst jsou prostory v blízkosti prodejen potravin a restaurací jako je prostor u prodejny potravin mezi ulicemi Ježkova a Poláčkova, prostranství mezi restaurací Slávie a prodejnou potravin EMI nebo prostranství nad restaurací Dřevák. Cílem těchto úprav bylo v prvé řadě vytvoření bezpečnějšího veřejného prostoru a ruku v ruce s tím i zabránění shromažďování osob konzumujících alkohol na těchto prostranstvích tak, aby nedocházelo k rušení veřejného pořádku či obtěžování občanů, kteří v dané lokalitě žijí, nebo se v ní aktuálně pohybují. Nová obecně závazná vyhláška samotný problém požívání alkoholu na veřejnosti samozřejmě zcela nevyřeší, ale je to jeden z mála způsobů, jakým může město takové jednání některých svých obyvatel skutečně ovlivnit, a i když má město ve svých rukou pouze omezené možnosti, snaží se je plně využít. Město je při vymezování prostor podléhajících zákazům značně limitováno zákonnými možnostmi, a proto prostory, pro které tento zákaz vydá, nejen pečlivě vybírá, ale i pečlivě vymezuje. Ve vyhlášce jsou tyto prostory podrobně vymezeny jak slovně, tak graficky, kdy každé jednotlivá oblast je vymezena samostatnou mapou, aby se ve vyhlášce mohli občané jasně a jednoduše orientovat. Nově město pracuje na mapové aplikaci, která by pro větší přehlednost a lepší orientaci občanů zobrazovala všechna vymezená veřejná prostranství uvedená v dané vyhlášce.
Z výše uvedených skutečností tedy jasně plyne, že nově vydané obecně závazné vyhlášky nepřinášejí žádné přelomové změny, ale spíše drobné úpravy, které vycházejí zejména z dosavadních zkušeností a z podnětů obyvatel, se kterými se vedení města ztotožnilo a ve snaze jim vyhovět provedlo výše uvedené úpravy.
Všechny obecně závazné vyhlášky jsou dostupné přes webové stránky města včetně jejich grafických příloh.